HEGYEN-VÖLGYÖN, MEZŐN, VÍZPARTON

Emlékszem még régi műszakváltásokra, amikor a kerékpározók elözönlötték a Kis-Vasmű utat. Napjainkban a gépkocsik tömege jelzi a munkaidő végét, de a kerékpár sem került a sufniba. Egyre több embernél, családban, baráti társaságban kiemelt helye van: a szabadidőt, a mozgást, a kikapcsolódást jelenti.

Ez más üzemmód, mint a munkába járás. Mint műremekekről beszélnek tulajdonosaik a kerékpárról, alkatrészekről, váltókról, rásegítőkről, pedálokról. Elárulom, nekem szívfájdalmam, hogy nem tanultam meg kerékpározni. Gyenge huszonöt kilómmal nem tudtam megtartani óvodáskoromban a férfi Csepel biciklit. Együtt dőltem a fölém magasodó szerkezettel, amikor a váz alatt felléptem a pedálra. Kudarcom örökre félretetette velem a szabadság járgányát. Ezért is irigylem az örömből kerekezőket…

Az Őrség mindig gyönyörű
Csontos László, az ISD Kokszoló Kft. technológiai víztisztító telepének csoportvezetője a Pentele Természetjáró Egyesület szervezésében túrázik. Gyalog és csónakkal is útra kelnek, nemcsak kerékpárral. Nem telik el hónap, hogy ne túráznának valahol. Télen gyakoribbak a gyalogos kirándulások, tavasszal kerékpárra ülnek, nyáron eveznek. Váltogatják a járműveket, a lényeg, hogy a természetben időzzenek.
– Legutóbb kenukkal a Csepel-szigetet eveztük kör­be, Tassról indulva. Az egye­sületünket vasműs dolgozók alapították 2003-ban, most a feleségem az elnök. Tár­saságunk negyvenfős, de gyakran tartanak velünk egyesületen kívüli tagok is. Minden évben több kerékpártúrát szervezünk a gyalogos és vízitúrák mellé. Május első hétvégéjén az Őrséget látogattuk meg. Autóval vittük el a kerékpárokat, majd Lentiből, a szállásunkról kirándultunk. Átmentünk Szlovéniába, a Szent György Energiaparkba, jártunk Gosztolán is, bekerekeztük a környéket. Kerékpárral egy nap nagyobb távolságot megtehetünk, mint gyalog, mégis a természetben lehetünk. Gyalog pedig több mindent láthatunk, bármihez közel mehetünk. Bejártuk tavaly kerékpárral Murradweget, a Mura völgyét. Nem volt időnk minden részletet látni, ezért idén augusztusban Kammersbergben gyalogolunk majd. Mondhatni, ez lesz a nyaralás. Ősszel lesz még kerékpártúrája az egyesületnek, október hosszú hétvégéjén Bogács környékét járjuk be.

Nyaralás két keréken
Nagy László, a méréstechnikai üzem vezetője kerékpározva nyaral. Már többször bejárták feleségével a Duna völgyét Passautól Bécsig, illetve egyszer a Fekete-erdőtől Passauig is. Tavaly egy nagyobb társasággal a Mura völgyében bicikliztek. Idén egy baráti házaspárral az Inn völgyének ötszáznegyven kilométeres túrájából egy háromszázharminc kilométeres szakaszt választottak:
– Nem túl nehéz, hat nap alatt végig­járható útvonalat választottunk. Innsbruckból indultunk, naponta negyven-ötven kilométert tekertünk. Egyetlen napon mentünk kilencvenegy kilométert, mert csak úgy tudtunk szállást foglalni. Jó fáradtan értünk este hat körül a hegyekbe, egy sípálya aljára, de a látvány mindent megért. Ez a kerékpározás varázsa. Gyönyörű tájakon haladunk át, ott állunk meg, ahol akarunk, azt nézünk meg, amit látni szeretnénk. Ad egyfajta szabadságérzést. Most előre összeírtuk a látnivalókat. Olyan kisvárosokat kerestünk fel, amelyek mellett autóval elhajtottunk volna. Óriási élmény volt a gáton harminc fokos melegben tekerve megpillantani egy fürdőtavat. Jólesett a felüdülés. Innen egy barokk kisvárosba mentünk, ami egy gyöngyszem a semmi közepén. Toppra berendezett lakás várt bennünket fiatal szállásadónk jóvoltából, köszöntő borral, csokoládéval. Emlékezetes az első napunk is, vasárnap sokan futottak, görkorcsolyáztak az úton, figyelnünk kellett rájuk, de remek hangulatban haladtunk.
László hozzáteszi még, hogy nem ez volt az első túrájuk idén, a természetben töltenek minden időt, amit csak lehet. A Magas-Tátrát gyalog járják, és évente többször sziklát mászik. Ez az extrém sport, a via ferrata drótkötelek segítségével viszi el a merészeket olyan helyekre, ahová sem biciklivel, sem gyalog nem jutnak el. Teljes kikapcsolódást nyújt. Idén is szán rá néhány napot, Salzkammergut lesz a helyszín.

Mátra és Adria
Semegi Zoltán műszerész középiskolás korában kezdte járni a Mátrát kerékpárral. Azóta sem telik el úgy év, hogy legalább egy alkalommal ne tekerne fel magaslataira. Idén márciusban Mátrafüredről Mátraszentimrére, Galyatetőre, Mátraházára, Abasárra és a Sárhegyre kerékpározott fel és vissza. A százhatvan kilométeres útszakaszon ezerhatszáz méteres szintkülönbséget gyűrt le. Járt Miskolctapolcán, Bükkszentkereszten, és Bánkúton is.
– Tekerés közben úgy sportol az ember, hogy észre sem veszi. Kellemes gondolatok jönnek elő, a csodálatos tájak visszatükröződnek bennem. Húsvétkor a Balaton kiskörön mentem végig. Szeptemberben mindig a Börzsönyben „kell” kerekeznem. Évek óta nem voltam külföldön, most úgy érzem, hív a tenger. Az idén Horvátországba megyünk a párommal, Rijeka mellé, Moscenicka Draga nevű halászfaluba. A hotelban, ahol megszállunk, kapunk kerékpárt. Rijekáig három méter széles kerékpárút vezet, közvetlenül a vízparton. Ez kihagyhatatlan túrát kínál. Másnap ellenkező irányba megyünk, Brsec felé.Szánunk időt külön a tengerre is. Órákon át csak nézem majd, mintha soha semmi más dolgom nem volna. Kirándulunk Cres szigetére, ha sikerül, kajakot is bérelünk. Jártam már többször a környéken, már nagyon várom az indulást.

A biciklizés szenvedély
Kupsza János a Meleghengermű kemenceüzemében gépkezelő tizenkilenc éve. Munkába is kerékpárral jár Rácalmásról télen-nyáron. Túráival együtt több mint tízezer kilométert kerekezik évente. Speciális, saját fejlesztésű kerékpárjával járja a világot.
– Kézzel-lábbal hajtós kerékpárom van, amely túrázásra ideális. Nagy távolságot tehetek meg vele rövidebb idő alatt anélkül, hogy bármilyen testrészem fájna. A huszonnégy órás tekerésen 503 kilométert teljesítettem. Naponta 2-300 kilométeres távokat teszek meg, ha túrázom. A legmesszebbre tavaly jutottam: Rácalmásról indulva áttekertem a Tátrán egészen Zakopanéig. Leg­többször egyedül kerékpározom, nekem ez a feltöltődés a vasműs váltóműszak és hétköznapi problémák között. Élvezem a biciklizéssel járó végtelen szabadságérzést. Gyermekeim még kicsik az országúti kerékpározáshoz, lányom tizenkettő, fiam tizennégy éves, ezért velük még ritkábbak a közös túrázások. Együtt a Balatont kerültük meg kétszer. Idén hosszabb távra biciklistalálkozóra mentem Tornyiszentmiklósra, az Őrségbe, ahonnan a Zala völgyén kerekeztem a Balaton-felvidékre és haza. Nem terveztem meg előre az útvonalat. Még gyerekkoromban olvastam dr. Nagy Sándor biciklitúrás beszámolóját az Őrségről. Gondoltam, ha már itt vagyok, elmegyek a könyvből emlékezetes helyekre.
– Semmi káros szenvedélyem nincs, kocsmába nem járok – hangsúlyozza János –, hobbim a néptánc és az amatőr színjátszás, a biciklizés pedig a szenvedélyem. Legközelebb szeptember második felében Erdélybe indulok egy 2000 kilométeres túrára. Nagyszüleim egyik ágról székelyek, megnézem, honnan jöttek. Úgy tervezem, két hetet leszek távol. Általában vadkempingezek, ott verem fel a sátram, ahol az este ér. Most a medvék miatt jobban kell majd figyelnem…

K. É.

Keresés

Dunaferr Magazin

Kapcsolat

• 2400 Dunaújváros, Vasmű tér 1-3
  • Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.