Az érzelmi intelligenciának a stressz kezelésére vonatkozó tényezője az érzelmek menedzselésére, irányítására és ellenőrzésére vonatkozik. Arra, hogy az érzelmeink a segítségünkre legyenek, és ne ellenünk dolgozzanak.

A stressz kezelésében jártasak el tudják viselni, és hatékonyan tudják kezelni azt, anélkül, hogy elvesztenék a fejüket. Ők jellemzően nyugodtak, ritkán lobbanékonyak és nyomás alatt is tudnak teljesíteni. Olyan feladatokat képesek ellátni, amelyek stresszel járnak, aggodalmat váltanak ki, veszélyérzetet generálnak és provokatívak. 

Ha a stressz kezeléséről beszélünk, szót kell ejtenünk a stressztűrésről és az impulzuskontrollról. A stressztűrés az érzelmek hatékony és konstruktív kezelésére való képesség, aminek segítségével el tudjuk viselni, és le tudjuk küzdeni az embert próbáló történéseket és nehéz helyzeteket anélkül, hogy eluralkodjon rajtunk az érzés, hogy bár aktívan és pozitívan, de folyton a stresszel kell küzdeni. Ezen képességek elemei a következők:
– találékonyak és hatékonyak vagyunk, rátalálunk a megfelelő megoldásokra, tudjuk, mit kell tennünk, és hogyan tegyük azt.
– optimistán állunk új élményekhez és a változáshoz, valamint azon képességünkhöz, amellyel úrrá tudunk lenni az adott problémán, ami feltételezi azt a magunkba vetett hitet, hogy szembe tudunk nézni ezekkel a helyzetekkel, és tudjuk kezelni őket.
– úgy érezzük, hogy tudjuk irányítani és befolyásolni a megterhelő szituációkat.
Azok az emberek, akik fejlett stressztűrő képességgel rendelkeznek, inkább szembenéznek a krízisekkel és problémákkal, mint hogy megadják magukat a kétségbeesés és reménytelenség érzésének. Az aggodalom érzete akkor jelentkezik, amikor az érzelmi-szociális intelligenciának ez az alkotóeleme nem működik megfelelően.
A stressztűrés fejlesztésének vannak gyakorlati technikái. Ilyen például, amikor a bosszantó e-mailek megválaszolása előtt relaxálunk, sétálunk, vagy alszunk rá egyet. Miként az is segíthet, ha a levelet indulatból megválaszoljuk, de nem küldjük el, csak a relaxációt követően, újraírva, átfogalmazva. Hatékony módszer a fizikai megterhelés, például sportolás.
Stressz, tolerancia és optimizmus: „tyúk-tojás” kérdéskör. Talány, hogy melyik volt előbb. A valóságban nagyon szimbolikusak ezek a fogalmak, szorosan összefüggnek, így a fejlesztésükben is együtt „mozognak”. Sok esetben az emberek a stresszel járó szorongással és annak okaival, vádaskodással foglalkoznak, ahelyett, hogy konstruktív vitát folytatnának a megoldás érdekében. A nyitottság, a figyelem, a rugalmasság és egy adag humor nagyrészt segítheti a stresszes helyzetek kezelését. A stressz egyik leggyakoribb forrása az időhiány. Ennek leküzdését segítheti a tudatos feladatszervezés, a követhető eseménynapló és az időstrukturálás.
(A cikk összeállításában segítséget nyújtott dr. Balázs László szervezetpszichológus. Sorozatunk júliusi lapszámunkban folytatódik.)
Szente Tünde

Keresés

 Dunaferr Magazin

Kapcsolat

  • 2400 Dunaújváros, Vasmű tér 1-3
  • Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • 06 25 584 000

Időjárás